Якби ще десять років тому хмельничан запевнили, що на сцені обласної філармонії будуть відбуватися  (з аншлагом!) повноцінні класичні оперні вистави мовою оригіналу, приміром —  італійською, більшість сприйняла б це з недовірою, а то й скептично: мовляв, наш культурний простір, на жаль, не сформований світовою оперою. Втім мудрі радять: ніколи не кажи   «ніколи».

З появою в обласній філармонії молодого випускника Львівської музичної академії, кандидата мистецтвознавства,  диригента Олександра Драгана стерео-
типи почали розвіюватись. Очоливши цей  мистецький заклад у 2009 році, Олександр Драган  зумів здійснити раніше неможливе: прищепити хмельницькій публіці стійку любов до класичного мистецтва, а філармонійну  сцену — зробити постійно діючим майстер-класом для виконавців. Нині  віртуозні  концертні програми камерного і академічного симфонічного оркестрів,  міжнародні музичні фестивалі, спільні мистецькі  проекти з відомими виконавцями України та світу стали візитівкою Хмельницької філармонії.
Мистецькою вершиною цьогорічного  сезону стала прем’єра опери  Джакомо Пуччіні «Тоска», яку хмельничани та гості побачили 29 жовтня. У переповненому залі — цілковитий аншлаг: адже побачити повномасштабну класичну оперу, причому — італійською мовою,  в Хмельницькому — просто неймовірно. Раніше   нашим любителям оперного співу  доводилося їздити  до Києва чи Львова. Щоправда, два роки тому  хмельницька публіка отримала перші оперні враження: на філармонійній сцені були успішно поставлені фрагменти опери С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» у виконанні філармонійних колективів і солістів. Прологом нинішньої хмельницької прем’єри всесвітньо відомої опери  італійського композитора ХІХ століття  став перший міжнародний фестиваль оперного мистецтва та класичної музики «Опера в мініатюрі», який з 3 по 11 липня проходив у Кам’янці-Подільському. Саме «Тоска» Дж. Пуччіні, яка зібрала  на кам’янецьку сцену інтернаціональний склад виконавців (Україна, Грузія, Італія) стала родзинкою фестивалю, а  Хмельницький академічний симфонічний оркестр  отримав найвищу оцінку журі.
У Кам’янці–Подільському тоді також виконувалась опера, і ось  через три місяці — повномасштабне дійство на головній  обласній сцені — філармонійній. Тригодинна сценічна вистава у супроводі  симфонічного оркестру  під віртуозним диригуванням пристрасного і витонченого Тараса Мартиника вже стала історією подільської культури. Фактично, подібні акції, які вимагають  величезних зусиль,  одержимості у професії, у таланті    можна з цілковитою упевненістю назвати мистецьким волонтерством, просвітництвом задля високої культури.
Хмельницька сцена зібрала у прем’єрі  представників різних мистецьких шкіл, різного досвіду, але об’єднаних любов’ю і умінням цю любов донести до публіки. Загалом в оперній виставі  взяли участь  понад сто чоловік: академічний симфонічний оркестр (керівник Сергій Леонов, диригент програми Тарас Мартиник), академічний муніципальний камерний хор (художній керівник — заслужений діяч мистецтв України Ігор Цмур), зразковий дитячий хор ДМШ № 1 «Подільські солов’ї» (художній керівник — Наталія Бухта). Своєрідним мистецьким десантом став колектив талановитих виконавців: головну партію — співачки Флорії Тоски виконувала кам’янчанка, лауреат міжнародних і всеукраїнських конкурсів, лауреат міжнародного вокального проекту «Лучіано назавжди»  Олена Лютаревич,  партію художника Маріо Каварадоссі —   відомий український співак Сергій Гонтовий, драматичний тенор, у минулому соліст  Донецького академічного театру опери і балету імені А. Солов’яненка, а тепер — соліст Харківського національного академічного театру опери та балету,  один із найкращих вітчизняних  виконавців  цієї  ролі. Блискуче впорався з роллю жандарма Скарпіа соліст  Хмельницької філармонії Степан Дробіт, а молодий співак Андрій Кримінський,  лауреат всеукраїнського конкурсу «Нові імена», виконував партію втікача-республіканця Анджелотті.  Співак із Польщі, бас-баритон  Войцех Елбановський  озвучив  кумедного церковного  Різничого. Тенору Олегу Лановому, солісту Львівської опери, дісталась партія Сполетти, а молодому солісту академічного ансамблю «Козаки Поділля» Руслану Фандулю — роль тюремника Шарроне. Із складним драматичним, виконавським завданням сценічний колектив упорався блискуче,  а титанічна робота над твором повернулась митцям оваціями і тріумфом.
…Драматична історія кохання і підступності, зрад і самопожертви —    вічна тема людських пристрастей,  а для нас, сучасників ХХІ століття — наче живий, геніальний музей  культури, в якому ми опиняємось, дивуємося, приміряємо до власних почуттів і чеснот духовні і мистецькі шати  минулого. Історія шліфує свої скарби  вибірково: один із таких — опера. І, лише доторкнувшись до її  величавої магії, розумієш: по-справжньому об’єднувати людей можуть лише чисті, високі почуття. І колектив виконавців опери на хмельницькій сцені це блискуче довів.
Отже, подільській опері — жити.